Friday, August 24, 2012

Syawal 1433..

Dah masuk 6 syawal hari ni.Alhamdulillah syawal tahun ni aku n family sambut dalam keadaan sederhana tapi penuh kesyukuran.Walaupun rasa suka,gembira,sedih,sunyi, rindu bercampur baur utk aidilfitri kali ni tapi aku kena gembirakan hati anak2 dan mereka yg masih ada..sebab aku sayang diorang :D.

Syukur jugak mak selamat buat umrah tahun ni.Petang sebelum raya, mak balik.So untuk tahun ni aku dgn lilik (my sis) pergi belanja brg dapur.1st time tu,nasib baikla sebelum ni aku selalu follow mak klau pergi belanja bila nk kenduri so takdela pelik sgt bila pegi pasar.Kitaorg pakat masak sama2.1st time kitaorg masak without mak guidance..alhamdulillah menjadi walaupun ada sikit2 yg mak kena repair.Menu simple kitaorg utk pagi raya : Ketupat (1st time aku anyam,n hasilnya nott bad),rendang daging+paru,kuah kacang & ayam masak merah.Plan asal nk buat lodeh tapi tak sompekla pulak huhuhu jd makan jela org punya...

Tahun ni aku mcm 4 tahun yg sudah ,raya kat Sg Ramal <-------> Cheras.So takdela nak kecoh2 sgt.Wp x kecoh cik abg tetap nak melepak lelama jugak kat rumah mak dia..hmmm ikut jela.Tapi busan gak rumah dekat2 ni dah x de rasa feeling balik kg..huhuhu.

Kesimpulannya untuk sambutan raya tahun ni wp baru 6 hari...

1)aku rasa sungguh bersyukur atas rezeki yg diberi olehNYA.Semoga aku dapat beristiqamah dlm melakukan amalan2 yg aku buat semasa Ramadhan.Sedikit kecewa sebab thn ni x dapat khatam as previous... :(.Apa pun alhmdulillah pengakhiran 10 mlm terakhir ramadhan kami suami isteri terisi dgn sebaiknya.Moga amalan kami diterima olehNYA..

2)Ukhwah aku bersama adik beradik, alhamdulillah semakin erat..keutamaan kami adalah mak.Moga segala urusan kami dipermudahkan..

3)Walaupun kami suami isteri diduga dgn dugaan yg agak berat,alhamdulillah aku dan suami dapat memberikan yg terbaik utk ank2 walaupun seadanya..sesungguhnya dugaan ini mengajar kami suami isteri untuk lebih bersyukur dan bersabar.Sesungguhnya Allah Maha Pengasih lagi Maha Pemurah....yang penting berusaha selebihnya kita serahkan padaNYA.

4) dan yg last ni aku tak tau nak describe mcmana..nak kata happy tak jugak,nak kata tak happy pun tak jugak.Bukan apa ,alhamdulillah tahun ni ,paman (adik mak) & his family (xcept his little son yg aku rasa ada sikap udang sebalik batu..haram x nampak batang hidung) dah dtg semula beraya ke rumah mak aku..rasanya adala 4 thn diorg x dtg dlm keadaan mcm skrang..duk lelama n boleh chit chat bagai,kalau idak dtg mcm chipsmore,pastu rumah buruk mak n mbah aku takde dlm schd raya diorag.Okla aku happy diorg dtg tapi on the same time bagi aku dah xde maknanye dah coz org yg dok tunggu ank cucu dtg beraya dah takde..4thn org tua tu menunggu,harap sesgt ank lelaki dia dtg beraya dgn dia tapi hampehhh x de langsung.Sedih aku ingat balik kenangan tu..kesian mbah.Aku tak taula apa yg diorg rasa, @ mmg x rasa apa2 pun..keyla malas nak ulas sikap diorg ni..apa2 pun alhamdulillah diorg dah ada kesedaran ttg kewujudan kami wp embah dah takde lagi.... :(

Anyway pjgnya citer raya aku,penat dah tulis ..so layan je la gambar raya aku untuk tahun ni.... :)

Tema 2012: Biru Turquoise 

 Raya kat rumah mak.
Family Along & Ani.

Raya kat Cheras

Pertemuan yg tak dirancang ...
kawan sekolah ...20 tahun tk jumpa


kenangan raya 2011...
Al-Fatihah buat mbah.

No comments:

Post a Comment