Wednesday, July 11, 2012

Akhirnya dia pergi buat selamanya 1913-2012....Al-Fatihah.

Lebih sebulan embah jatuh sakit, akhirnya pada sabtu malam ahad 7/7,lebih kurang pukul 11 malam,embah menghembuskan nafasnya yang terakhir dihadapan anak-anak dan cucu-cucunya.Perginya tenang tapi meninggalkan kesan yg mendalam buat aku....sesungguhnya aku dan embah akan berpisah untuk selama-lamanya.Ya Allah, aku redha dengan ketetapan mu ini..

Alhamdulillah ,selama lebih sebulan kami semua dah cuba yang terbaik utk melayan dan menjaganya.Aku betul2 respect dgn mak aku yg tabah,sabar dlm menghadapi dugaan ini...aku nak jadi seperti mak aku..tak ketinggalan jugak paman aku,bibik aku yg bergilir-gilir jaga embah..

Banyak kenangan aku dengan embah.Baik yang sedih atau gembira.Aku membesar bersama embah aku...dari kecik sampai aku dah beranak 2.Dulu kecik2 aku byk duduk dgn embah aku.masa tu aku ada embah perempuan lagi ..aku tidur dgn diorg tapi bila embah perempuan aku dah meninggal, aku tidur lagi  dgn embah lelaki aku sampaila bila aku dh mula  akil baligh,aku balik duduk rumah mak aku...


Layanan embah pada aku , memang 1st class...kalau dia pergi mana2 mesti dia belikan apa2 untuk aku..lepas tu klau aku x de dia sanggup sorok dr org lain..sampai aku datang.kadang2 dh naik busuk benda yg dia sorok tu.Bila dengar aku sakit, dia org yg paling risau..lepas sibuk2 telepon aku,tak lama tu muncul la dia kat depan rumah aku.selalu dia kata pada aku "ko jangan sakit,biar embah yang sakit...kalau ko sakit,embah susah hati.....".Kalau aku kata ,aku teringin nak makan itu ini,mesti dia sibuk nak belikan..dan selalunya aku akan dapat special dari dia.sampai ada yg cemburu....Tapi sekarang orang yg selalu bagi layanan istimewa pada aku dah pergi buat selamanya..pergi yang tak akan kembali lagi....pergi yg takde gantinya....aku rindu embah , aku sayang embah.

Semoga embah tenang dan aman disana.Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang yang beriman.Al-Fatihah...


antara kenangan yg ditinggalkan...
4 generasi

No comments:

Post a Comment